Културен шок!
15 Mar 08 | Събития
На шести март в клуб Black box концерт изнесе група “Вавилон”, с второ име “Глобализация”. Бандата може да се казва и “Изток-Югоизток”, подобо на филма на Хичкок. Но Kultur shock им подхожда най-много. Не за друго, а защото са се самосъздали някъде на Запад. Ония Запад, който изобилства от източни емигранти, тоест, крайният Запад. На ръба на най-развитата цивилизация, тръгнеш ли по-нататък от този ръб, бягайки от недоразвитото източно слънце, вече попадаш в някакъв Изток, който си има традиции и символи, стари колкото си искаш. Този краен Запад не признава тези символи, те изглеждат някак агресивно, сякаш разрушават напредналото им хамбургерово битие. Те са омразни за старото му патриотично поколение, защото размиват още повече и без това никаквата им нация. Но поколението “Х” в САЩ роди една друга култура. Същото онова изгубено поколение, без идеалите на 60-те, 70-те и 80-те, което всички смятаха за загубено. Същото поколение, което сега може да произведе негър президент. “Х” си намери място в азбуката и все по-сериозно заявява своето присъствие. Тук някъде стана възможно Gogol Bordello и Kultur shock да се родят там. Това не са групи, които просто смесват етноелемнти с модерно звучене. Това са групи символ на идващо ново време и може би само поставят началото.
В Западна Европа ще сте страхотно готини, ако попаднете на диск на оркестър “Карандила”. На партита у вас ще ги пускате на гостите си, заявявайки на колко уникален етно-джаз или балкан поп сте се натъкнали. Радостта от находката е подобна на тази в България когато позьор си купи от накоя малка парижка улица диск на френски тромпетисти джазмени, за които дори и съседите им не са чували. Всичко е въпрос на стереотипи, особено в музиката. Само че в Америка нещата са по-изродени по презумпция. Никой няма да се задоволи само с традиционни извики и гениалитет на сливенски музиканти цигулари. Трябва да си я има агресията, и не за друго, а защото повече разтоварва от стреса.
Kultur shock смесват балканска народна музика с жица. Някои казват, че правят етнопънк, за други е смесица между хардкор и етно, за трети си е метал чалга. Няма значение, за нас е интересно, качествено е, експеримент съчетаващ несъвместими неща. Той малко или много гъделичка балканското ни съзнание, защото Kultur shock са нещо като основатели на музикална балканска федерация, с център извън пределите на Полуострова. Освен това те написаха емигрантския роман, който за тези 20 години ние така и не прочетохме. Едно голямо милионно странство за повече от четвърт век така и не роди 300 страници класика. Ето че момчетата от бандата го направиха под формата на музика. “We came to take your jobs away” е името на един от албумите на групата. На обложката му се чисти кенеф. Името звучи терористично, сякаш пристигат бесни арабски фанатици, който ще разрушават западния рай отвътре. Нас ни блазни фактът, че част от този културен шок е и българин. Парчето “Пустото лудо и младо” може да е едон от най-слабите на групата, но пък си е наше.
Харесваме го когато гражданин на света роден в Босна го пее на развален български. Няма смисъл да убеждаваме някой дали е качествена или не тази музика. Въпрос на вкус! За нас идеята е много по-важна, ефектът, който се постига от един подобен продукт на Запад. Защото балканските ни нрави, изградени през 90-те с културата на Рамбо, отприщваха страх, който не ни даваше дори да опитаме.
Организаторите на събитието излъгаха. В деня на концерта можело да се купи билет, макар и малко по-скъпо. Около седмица преди това бяха продадени всички 1000 билета за клуб, който побира 900 човека. Големият интерес се очаваше от доста хора и ако се случи трети концерт на групата в България трябва да се помисли за по-голямо място, например ръждясалите зали в Студентски град. Към 19 часа вечерта младежи с по бира в ръка оживено разискваха кой член на групата откъде е, сякаш бяха изпаднали в спор кой знае повече. Група “Балканджи” първи започнаха да подгряват, когато залата вече започваше да се напълва и стигането до сцената вече беше невъзможно. Многочленната банда постепенно въведе публиката в етнорока, когато отново организаторите направиха грешка. Емоцията от динамиката на музиката на “Балканджи”, раздаването им на сцената, бяха убити от намиращите се в не добро настроение за музика “Черно фередже”. Страстите малко попритихнаха, дори и когато Малкия Тошо реши да ни запознае с атлетичното си тяло след като си съблече тениската. Никой не обвинява тримата самородни музиканти от групата, може би мястото им не беше между двете етно групи. За сметка на това увеличаващото се количество бира донякъде реваншираше затишието по време на “Черно фередже”.
Ако бях журналист от БНР сега би трябвало да ви кажа, че с качването на сцената на Kultur shock се случи нещо като “експлозия от звуци”. “Експлозия” или “изригване”, все едно, случи се. Добра маркетинг идея на момчетата е да започнат с “Хашиши”. Секунди след началото на песента две сиви физиономии татуирани на нечии потен гръб заподскачаха пред мен, местейки се по два метра наляво-надясно. Бирите започнаха да се разливат върху хората, но, ценейки името на групата, погото беше културно, без крайност и разбити носове на опашка в тоалетната. В препълнения клуб беше невъзможно да не се опираш в “съседите си”, дори и само да поклащаш рамене. Kultur shock са единствената жица банда на чиито концерт съм присъствал, която не е родила агресия. Вместо това усмивки и извинения последваха всяко неволно нараняване на някой. Млад баща спокойно подскачаше качил на раменете си около десетгодишната си дъщеря. Постепенно стана невъзможно да се следи последователността на песните и всичко се превърна в непрекъснато скачане и ревене с пълно гърло. Публиката избухна на “Тути фрути”, “Надя” и “Мастика”. За половин час залата беше пропита от потни, алкохолни и цигарени изпарения. Всичко беше налице, за да се получи това, което се очаква от група като Kultur shock. Емоцията беше подобна на тази, която се постига с бeсен турбо фолк в сръбска кръчма и концерт на хардкор банда. С пропити от пот дрехи и бесовска емоция публиката успя да върне момчетата на два пъти за бис. Но все пак всичко хубаво свършва някога, а за нас остава да се надяваме на много подобни продукти, които да шокират културния запад занапред, както Онлайн радио Тангра да ги кани на своите рождени дни.
Въпреки че не можем да причислим “Молотов” към балканската идеята Kultur shock, между двете банди има нещо много общо, чакаме ги в началото на април в зала “Христо Ботев”, когато ще се срещнем с група, която действа по сходен начин на културния Запад. В това време ви предлагам да пуснем подписка за връщането на радио Тангра.
На шести март в клуб Black box концерт изнесе група “Вавилон”, с второ име “Глобализация”. Бандата може да се казва и “Изток-Югоизток”, подобо на филма на Хичкок. Но Kultur shock им подхожда най-много. Не за друго, а защото са се самосъздали някъде на Запад. Ония Запад, който изобилства от източни емигранти, тоест, крайният Запад. На ръба на най-развитата цивилизация, тръгнеш ли по-нататък от този ръб, бягайки от недоразвитото източно слънце, вече попадаш в някакъв Изток, който си има традиции и символи, стари колкото си искаш. Този краен Запад не признава тези символи, те изглеждат някак агресивно, сякаш разрушават напредналото им хамбургерово битие. Те са омразни за старото му патриотично поколение, защото размиват още повече и без това никаквата им нация. Но поколението “Х” в САЩ роди една друга култура. Същото онова изгубено поколение, без идеалите на 60-те, 70-те и 80-те, което всички смятаха за загубено. Същото поколение, което сега може да произведе негър президент. “Х” си намери място в азбуката и все по-сериозно заявява своето присъствие. Тук някъде стана възможно Gogol Bordello и Kultur shock да се родят там. Това не са групи, които просто смесват етноелемнти с модерно звучене. Това са групи символ на идващо ново време и може би само поставят началото.
В Западна Европа ще сте страхотно готини, ако попаднете на диск на оркестър “Карандила”. На партита у вас ще ги пускате на гостите си, заявявайки на колко уникален етно-джаз или балкан поп сте се натъкнали. Радостта от находката е подобна на тази в България когато позьор си купи от накоя малка парижка улица диск на френски тромпетисти джазмени, за които дори и съседите им не са чували. Всичко е въпрос на стереотипи, особено в музиката. Само че в Америка нещата са по-изродени по презумпция. Никой няма да се задоволи само с традиционни извики и гениалитет на сливенски музиканти цигулари. Трябва да си я има агресията, и не за друго, а защото повече разтоварва от стреса.
Kultur shock смесват балканска народна музика с жица. Някои казват, че правят етнопънк, за други е смесица между хардкор и етно, за трети си е метал чалга. Няма значение, за нас е интересно, качествено е, експеримент съчетаващ несъвместими неща. Той малко или много гъделичка балканското ни съзнание, защото Kultur shock са нещо като основатели на музикална балканска федерация, с център извън пределите на Полуострова. Освен това те написаха емигрантския роман, който за тези 20 години ние така и не прочетохме. Едно голямо милионно странство за повече от четвърт век така и не роди 300 страници класика. Ето че момчетата от бандата го направиха под формата на музика. “We came to take your jobs away” е името на един от албумите на групата. На обложката му се чисти кенеф. Името звучи терористично, сякаш пристигат бесни арабски фанатици, който ще разрушават западния рай отвътре. Нас ни блазни фактът, че част от този културен шок е и българин. Парчето “Пустото лудо и младо” може да е едон от най-слабите на групата, но пък си е наше.
Организаторите на събитието излъгаха. В деня на концерта можело да се купи билет, макар и малко по-скъпо. Около седмица преди това бяха продадени всички 1000 билета за клуб, който побира 900 човека. Големият интерес се очаваше от доста хора и ако се случи трети концерт на групата в България трябва да се помисли за по-голямо място, например ръждясалите зали в Студентски град. Към 19 часа вечерта младежи с по бира в ръка оживено разискваха кой член на групата откъде е, сякаш бяха изпаднали в спор кой знае повече. Група “Балканджи” първи започнаха да подгряват, когато залата вече започваше да се напълва и стигането до сцената вече беше невъзможно. Многочленната банда постепенно въведе публиката в етнорока, когато отново организаторите направиха грешка. Емоцията от динамиката на музиката на “Балканджи”, раздаването им на сцената, бяха убити от намиращите се в не добро настроение за музика “Черно фередже”. Страстите малко попритихнаха, дори и когато Малкия Тошо реши да ни запознае с атлетичното си тяло след като си съблече тениската. Никой не обвинява тримата самородни музиканти от групата, може би мястото им не беше между двете етно групи. За сметка на това увеличаващото се количество бира донякъде реваншираше затишието по време на “Черно фередже”.
Ако бях журналист от БНР сега би трябвало да ви кажа, че с качването на сцената на Kultur shock се случи нещо като “експлозия от звуци”. “Експлозия” или “изригване”, все едно, случи се. Добра маркетинг идея на момчетата е да започнат с “Хашиши”. Секунди след началото на песента две сиви физиономии татуирани на нечии потен гръб заподскачаха пред мен, местейки се по два метра наляво-надясно. Бирите започнаха да се разливат върху хората, но, ценейки името на групата, погото беше културно, без крайност и разбити носове на опашка в тоалетната. В препълнения клуб беше невъзможно да не се опираш в “съседите си”, дори и само да поклащаш рамене. Kultur shock са единствената жица банда на чиито концерт съм присъствал, която не е родила агресия. Вместо това усмивки и извинения последваха всяко неволно нараняване на някой. Млад баща спокойно подскачаше качил на раменете си около десетгодишната си дъщеря. Постепенно стана невъзможно да се следи последователността на песните и всичко се превърна в непрекъснато скачане и ревене с пълно гърло. Публиката избухна на “Тути фрути”, “Надя” и “Мастика”. За половин час залата беше пропита от потни, алкохолни и цигарени изпарения. Всичко беше налице, за да се получи това, което се очаква от група като Kultur shock. Емоцията беше подобна на тази, която се постига с бeсен турбо фолк в сръбска кръчма и концерт на хардкор банда. С пропити от пот дрехи и бесовска емоция публиката успя да върне момчетата на два пъти за бис. Но все пак всичко хубаво свършва някога, а за нас остава да се надяваме на много подобни продукти, които да шокират културния запад занапред, както Онлайн радио Тангра да ги кани на своите рождени дни.
Въпреки че не можем да причислим “Молотов” към балканската идеята Kultur shock, между двете банди има нещо много общо, чакаме ги в началото на април в зала “Христо Ботев”, когато ще се срещнем с група, която действа по сходен начин на културния Запад. В това време ви предлагам да пуснем подписка за връщането на радио Тангра.